AV iT INFO

Cavatina Hall – immersyjna sala koncertowa w Bielsku-Białej z największą instalacją w Europie Środkowej

Od 2022 Bielsko-Biała może cieszyć się zupełnie nowym i wyjątkowo intrygującym obiektem. Na początku bieżącego roku otwarta została bowiem Cavatina Hall – niezwykła sala koncertowa, która ma na celu zapewnienie publiczności doświadczeń jak najwyższej jakości dźwięku sparowanych z wizualnymi ucztami. W tym krótkim czasie ostatnich kilku miesięcy budynek otrzymał już nagrody Architecture & Design Awards, DNA Paris Design Awards, Property Design Award 2022 czy Top Builder. Czym zatem dokładnie jest ta placówka wywołująca tak powszechny zachwyt? Cavatina Hall to obiekt wybudowany przez Cavatina Holding – jedną z największych polskich firm deweloperskich – tym samym pierwsza w Polsce sala koncertowa powstała i zarządzana z prywatnych środków. To sześciopiętrowy budynek o łącznej powierzchni ponad dziewięciu tysięcy metrów kwadratowych składający się z przestrzeni biurowej, hali koncertowej oraz nowoczesne studio nagraniowe. Takie zestawienie ma łączyć ze sobą promocję sztuki z funkcjami komercyjnymi.

Zarówno projekt, jak i wykonanie mieszczącej niemal 1000 miejsc siedzących sali koncertowej będącej częścią Cavatina Hall, skupiały się na utrzymaniu jak najwyższej staranności i zachowaniu detali. Rezultatem jest przestrzeń dopracowana w każdym calu: od elementów zmiennej akustyki w postaci automatycznie rozsuwanych rolet i kotar akustycznych, aż po tak podstawowe wyposażenie, jak fotele. Akustyka sali umożliwia wydobycie pełni barw dźwięków – jak twierdzi odpowiedzialna za zaopatrzenie techniczne firma Audio Plus, tak podczas koncertów symfonicznych, jak i bardziej kameralnych czy występów gwiazd muzyki rozrywkowej. Celem było uzyskanie jak najwyższej jakości nagłośnienia, które będzie zwiększać doznania widowni bez względu na miejsce na sali, które zajmować może odbiorca. Dlatego też zdecydowano się na zastosowanie nowoczesnej technologii dźwięku immersyjnego. Oznacza to nie tylko, iż do każdego obecnego w Cavatina Hall słuchacza dotrze identyczny dźwięk, ale również, że będzie to dźwięk wyjątkowo wierny warunkom obserwowanym na scenie.

Realizacją tak ambitnego celu zajęła się wspomniana już wcześniej firma Audio Plus, dla której była to największa jak dotąd instalacja. Zaangażowana w projekt była od samego początku i zaprojektowała sieć audio opartą na sygnałach analogowych oraz cyfrowych z możliwością ich wzajemnej konwersji, której innowacyjność została bardzo pozytywnie oceniona przez pełniącą funkcję konsultanta londyńską Sound Space Vision. Jako system nagłośnieniowy wybrano immersyjną technologię L-ISA Immersive Hyperreal Sound francuskiego producenta L-Acoustics, którego certyfikowanym dystrybutorem na terenie Polski jest Audio Plus. Generuje ona 360-stopniowy dźwięk przestrzenny. W ostatnim czasie podobne rozwiązania zastosowano w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie czy Kunszcie Wodnym w Gdańsku, jednak instalacja L-ISA w Cavatina Hall jest jedną z największych w całej Europie. Sala koncertowa wyposażona jest w pełną konfigurację systemu immersyjnego opartą na 7 gronach rozwieszonych na całej szerokości sceny, z których każde składa się z 6 szerokopasmowych i jednego niskotonowego zestawu. Nad miejscami dla widowni zawieszone są jeszcze cztery zestawy subniskotonowe mające uzupełniać najniższe częstotliwości. Na głośniki frontowe wybrano niskoprofilowe moduły Kiva II, a pierwsze rzędy wspierane są front- fillem, na który składa się osiem miniaturowych zestawów koaksjalnych. Ponadto wokół widowni rozmieszczono zestawy szerokopasmowe – dokładniej mówiąc po 12 na każdej ścianie bocznej oraz tylnej – i jeszcze cztery takie same zawieszone są na suficie, by uzupełniać dźwięk elewacyjny. Cała instalacja składa się z imponujących 141 urządzeń głośnikowych wyprodukowanych przez L-Acoustics połączonych z dwoma urządzeniami L-ISA Processor i zasilanych przez 25 wzmacniaczy oczywiście również tego samego producenta.

Wszystko to tworzy hiperrealistyczny dźwięk immersyjny. Technologia L-ISA ma przechwytywać i przekazywać oryginalne źródła dźwięku w ich najbardziej szczegółowej i wiernej postaci tak, by publiczność mogła zapomnieć o tym, że jakiekolwiek dodatkowe nagłośnienie w ogóle jest stosowane – bez względu na to, które z 989 miejsc zajmie. Zdecydowano się nie ograniczać przestrzeni koncertowej kompromisami, których wymagają rozwiązania stereo pozwalające zapewnić oczekiwany efekt jedynie niewielkiej części widowni. Jak oznajmia zarządzająca ośrodkiem Katarzyna Pytlarczyk:

„W Cavatina Hall stawiamy na najwyższą jakość. Słuchacz jest dla nas najważniejszy. To w oparciu o jego komfort wybraliśmy salę koncertową, która pomieści tysiąc osób, ale nie traci kameralnego klimatu. Nasi goście z każdego miejsca w Sali będą dobrze widzieć artystów na scenie, a co najważniejsze w odbiorze muzyki – słyszeć. […] [System dźwięku immersyjnego L-ISA] zapewnia tzw. hipernaturalność – brzmi jak oksymoron, ale sprowadza się do tego, że niezależnie, w którym miejscy widowni siedzimy, słyszymy dokładnie to, co pozostali i dokładnie tak, jak chce artysta“.

L-ISA ma wiernie odwzorowywać obraz akustyczny sceny, a więc starannie reprodukować to, co słyszalne byłoby bez zastosowania nagłośnienia. Dźwięk odtwarzany jest w postaci osobnych źródeł, a nie jako suma sygnałów. Nagłośnienie na przykład każdego instrumentu znajdującego się na scenie w przypadku koncertu symfonicznego ma zatem dokładnie odpowiadać jego umiejscowieniu w przestrzeni i dla każdego miejsca dla widowni dźwięk ma być słyszalny w ten sam sposób – jak twierdzi Pytlarczyk:

„Tak naprawdę chcemy, żeby widz poczuł się, jakby ten koncert był grany, nagłaśniany tylko dla niego“.

Oprócz tego sala koncertowa Cavatina Hall wyposażona jest również system śledzenia obiektów scenicznych – dźwiękiem i światłem. Oznacza to, iż nawet w przypadku gdy muzycy, aktorzy czy prelegenci będą przemieszczać się na scenie, efekt przestrzenności dźwięku zostanie zachowany, gdyż ruchy będą uwzględniane w nagłośnieniu i dokładnie odwzorowywane. Dodatkowo każdy krok automatycznie śledzony będzie przez urządzenia oświetleniowe, dzięki czemu poruszająca się osoba nigdy nie przestaje być wyraźnie widoczna. Dostępne są 32 nadajniki Stagetracker Tag, które można przypisać do konkretnych muzyków czy aktorów, a cały system steruje procesor Stagetracker Core. Cavatina Hall to pierwszy obiekt w Polsce, który oferuje takie rozwiązanie. Analogowe i cyfrowe połączenia sieci audio doprowadzone są do praktycznie każdego miejsca w placówce – 43 przyłącza sygnałowe rozmieszczone są między innymi na scenie, widowni, w holu wejściowym, na patio znajdującym się na dachu budynku czy w garażu podziemnym. Sala koncertowa jest połączona ze studio tak, że wszystkie sygnały pochodzące ze sceny mogą zostać przechwycone – czy to w celu rejestracji, czy streamingu, więc sesje nagraniowe nie muszą odbywać się w samym studio – i dystrybuowane albo cyfrowo, albo analogowo. Dotrzeć mogą one wszędzie i w każdym formacie.

Cavatina Hall posiada również system kinowy – ośrodek wyposażony jest w serwer kinowy i projektor 4K o jasności 35 tysięcy lumenów firmy Barco oraz procesor dźwięku kinowego Dolby i zwijany ekran o powierzchni ponad 100 metrów kwadratowych firmy Gerriets. Poza sceną budynek nie przestaje jednak być atrakcyjny dla odwiedzających – Cavatina Hall posiada bowiem również system informacji wizualne. Hole każdego z pięter pochwalić mogą się monitorami wysokiej rozdzielczości pracujących w centralnie zarządzanej sieci Digital Signage, na którą składa się 10 ekranów Sony i 10 odtwarzaczy treści informacyjnych firmy BrightSign. Dzięki temu gościom placówki jeszcze przed wejściem na salę koncertową w kluczowych miejscach wyświetlać można odpowiednie treści informacyjnej. Ponadto tworzy to dla managerów dodatkową możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej. Cavatina Hall to wyjątkowa przestrzeń, pierwsza taka w skali Polski, jednak zwracająca uwagę również w szerszym kontekście, stosująca najnowsze rozwiązania technologiczne w celach tworzenia unikalnego ośrodka kultury. Budynek w Bielsku-Białej może tworzyć niepowtarzalne doświadczenia przy pomocy technologii dźwięku immersyjnego, który pozwala publiczności zatracić się w oglądanych występach.

Źródła: Audio Plus, L-Acoustics, Builder Polska

Zdjęcia: Audio Plus