AV iT INFO

360-stopniowy dźwięk przestrzenny

360-stopniowy dźwięk przestrzenny, znany również jako dźwięk przestrzenny wielokanałowy, odnosi się do technologii dźwiękowej, która pozwala na odtwarzanie dźwięków wokół słuchacza, tworząc wrażenie przestrzeni dźwiękowej o pełnym zakresie 360 stopni. Ta technologia ma na celu zapewnienie bardziej immersyjnego i realistycznego doświadczenia dźwiękowego.

Tradycyjny dźwięk stereo ogranicza się do dwóch kanałów audio, lewego i prawego, które są odtwarzane z odpowiednich głośników po bokach słuchacza. W przypadku dźwięku przestrzennego 360-stopniowego używa się większej liczby kanałów dźwiękowych, aby stworzyć efekt dźwięku, który otacza słuchacza z każdej strony.

Do osiągnięcia 360-stopniowego dźwięku przestrzennego wykorzystuje się różne metody i technologie, takie jak:

  • Systemy wielokanałowe: Wykorzystują one zestaw głośników rozmieszczonych wokół pomieszczenia, aby odtworzyć dźwięki z różnych kierunków. Na przykład, system dźwięku przestrzennego 5.1 używa pięciu głośników (trzy głośniki przednie i dwa głośniki tylne) oraz subwoofera, aby stworzyć przestrzenny efekt dźwiękowy.
  • Technologie wirtualizacji dźwięku: Wykorzystują algorytmy przetwarzania dźwięku, które symulują efekt przestrzennego dźwięku bez konieczności fizycznego rozmieszczania wielu głośników. Te technologie mogą być stosowane w słuchawkach, soundbarach, systemach kina domowego itp. Przykładem takiej technologii jest dźwięk przestrzenny w technologii Dolby Atmos lub DTS:X.
  • Technologie śledzenia głowy: Niektóre systemy dźwięku przestrzennego wykorzystują czujniki śledzące ruchy głowy słuchacza, aby dostosować kierunek dźwięku w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dźwięk jest renderowany w sposób odpowiadający położeniu głowy słuchacza, co dodatkowo wzmacnia wrażenie przestrzenności.

360-stopniowy dźwięk przestrzenny jest szczególnie popularny w systemach kina domowego, grach wirtualnej rzeczywistości, produkcjach filmowych i muzycznych, które dążą do zapewnienia bardziej zaangażowanych i immersyjnych doświadczeń audio.